Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

Rezeki Anda

Search This Blog

Saturday, December 3, 2011

10 Cara Mudah Untuk Berhenti Merokok

Slogan "Merokok Boleh Membunuh!" dan pelbagai kempen kesedaran tentang bahaya merokok sering diwar-warkan dalam media massa bagi memberitahu orang ramai bahawa tabiat merokok adalah merbahaya dan mampu membawa maut. Namun, berhenti merokok tidak semudah yang disangka dan ia memerlukan komitmen yang tinggi untuk seseorang individu tersebut benar-benar berhenti merokok sepenuhnya. Oleh itu, saya akan berkongsi dengan anda beberapa tips atau petua mudah untuk berhenti merokok. Petua-petua ini telah dicadangkan oleh Kevin Scott Ferentz, M. D. yang merupakan profesor Perubatan Keluarga dan Komuniti di University of Maryland School of Medicine.

1. Tuliskan Alasan : Tuliskan pada sekeping kertas index berukuran 3" x 5" alasan anda untuk berhenti agar anda boleh merujuk kertas tersebut apabila perasaan ingin merokok kembali.

2. Ketahui sebab-sebab ingin berhenti : Tuliskan sebuah jurnal untuk mengetahui sebab-sebab anda ingin berhenti dan perasaan anda tentang tabiat tersebut. Dalam jurnal tersebut, anda boleh masukkan tentang dimanakah anda selalu merokok, dengan siapa, dan pada waktu bilakah paling kuat perasaan ingin merokok tersebut datang. Rujuk kembali jurnal yang telah anda tulis selepas beberapa hari untuk mengetahui sebab-sebab tabiat merokok tersebut berlaku.

3. Ubah Perlakuan Anda : Pada jurnal yang telah anda lihat, nilaikan dan tuliskan sebab-sebab anda merokok. Kemudian, simpulkan dan buat dua bahagian tentang sebab-sebab merokok tadi dan cara anda menangani perasaan untuk merokok tersebut. 

4. Kurangkan kesukaan terhadap Rokok : Salah satu cara mudah untuk mengurangkan rasa terhadap rokok adalah dengan menukar jenama atau jenis rokok yang dihisap. Biasanya, perokok mempunyai minat terhadap jenama atau jenis tertentu yang ada pada rokok. Oleh itu, beralihlah kepada jenama lain yang mempunyai penapis yang lebih kuat, atau bertukar kepada nikotin yang lebih rendah. Ini akan membantu mengurangkan keinginan anda untuk terus merokok. 

5. Sebarkan berita : Beritahu dan sebarkan kepada keluarga dan rakan-rakan anda bahawa anda benar-benar ingin berhenti merokok dan memerlukan sokongan mereka bagi menjayakan misi tersebut. Sokongan mereka akan membantu anda berhenti merokok dengan lebih mudah dan cepat.

6. Buangkan semua benda berkaitan rokok : Anda juga boleh membuang benda-benda yang berkaitan dengan rokok, misalnya rokok, bekas menyimpan rokok, mancis, bekas abu rokok dan sebagainya. Walaupun agak payah pada mulanya, namun ini merupakan langkah penting bagi memastikan bahawa anda benar-benar ingin berhenti dari terus merokok.

7. Tetapkan tarikh berhenti merokok : Anda yang menentukan bilakah anda ingin berhenti merokok. Misalnya, selepas sambutan Tahun Baru atau selepas menyambut Hari Raya, anda akan berhenti merokok. Tuliskan tarikh tersebut dan jayakannya. Disiplinkan diri untuk berhenti pada tarikh tersebut.

8. Beri Ganjaran terhadap usaha anda : Bagi menghargai usaha yang telah anda lakukan untuk menghentikan tabiat merokok tersebut, anda boleh memberi ganjaran kepada diri anda sendiri seperti keluar bermain bowling dengan rakan. Selepas dua minggu tidak merokok, anda membawa ahli keluarga pergi bercuti dan sebagainya. Reward yourself cause you worth it!

9. Sekiranya terlanjur merokok, jangan panik : Walaupun anda terlanjur merokok tanpa disedari, jangan panik dan merasakan bahawa anda telah membuat sesuatu yang salah dan anda telah gagal. Cuba lihat kembali sebab-sebab anda berhenti merokok dan usaha yang telah anda lakukan untuk berhenti. Kejayaan berhenti merokok adalah lebih dari apa yang telah berlaku. Jadi, jangan berputus asa. Beritahu diri sendiri, bahawa anda mampu berhenti dan tidak gagal.


10. Jumpa Pakar : Sekiranya anda masih tidak dapat berhenti, cuba gunakan alat bantuan seperti nicotine gum atau nicotine patch seperti niquitin yang banyak dijual di farmasi dan kedai-kedai runcit. Jika masih tidak dapat berhenti, jumpalah doktor atau mereka yang pakar dalam bidang ini. Anda juga mungkin boleh mengikuti kumpulan-kumpulan yang ingin berhenti merokok seperti anda juga. Jadi, teruskan usaha untuk berhenti merokok dan anda bukan orang yang gagal selagi tidak mencuba. 

5 comments:

Unknown said...

bgaimna sy boleh beli ubat nikuitin cq

Syukie said...

JOM cuba berhenti merokok secara semulajadi dengan mengunakan produk i-quit.
Terbukti berkesan , hanya dalam 7 hari kesannya boleh dirasai.

Like kami di :
https://www.facebook.com/jomhenti

haslin said...

Vivix shaklee juga boleh membantu anda berhenti merokok. Sila hubungi saya untuk dapatkan harga promosi bulan november ini. 0194195001. Sila like page saya :
https://www.facebook.com/pages/Kotak-Vitamin-Haslin/182840308566624

Unknown said...

Awas!! kanser prostat menanti anda!! heee.. jgn marah yer..

Huhu,,Harga rokok naik pon mampu miliki lagi. agak2 la kan, kalau kena kanser prostat pun, takkan berhenti merokok kot dorang.. tak serik org kata..

bashiahpaderewski said...

The titanium watches of the world's most famous luxury - TITNIA - The
Today, the T-16 weighs around an titanium ore ounce (6 ounces) and ti89 titanium calculator it weighs around an ounce (6 ounces) and titanium welder it weighs more than twice as much as smith titanium a ridge wallet titanium regular. The original

Post a Comment

Share

Widgets

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...