Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

Rezeki Anda

Search This Blog

Wednesday, June 27, 2012

Contoh Surat Pembatalan Polisi Insuran AIA

Hi, lame dah saya tak masukkan entri baru. Apa pun, entri kali ini adalah berkenaan dengan post Pembatalan AIA insuran dimana beberapa pembaca meminta contoh surat tersebut... Anda boleh meniru contoh surat yang saya postkan, ataupun mengubahnya mengikut kesesuaian anda. Surat yang saya lampirkan menggunakan bahasa English, tapi anda boleh terjemahkan dalam bahasa melayu. Ok..




19 December 2011

Policyowner Services Dept,
Level 8,
Menara AIA,
99, Jalan Ampang,
50450 Kuala Lumpur.


Re:  Policy Number: W5######## Cancellation


I am sending you this written notice to request cancellation of my insurance policy effective Oct 3, 2011. I would appreciate you sending me written confirmation within 30 days that the cancellation has been put into effect. Please refund the unused portion of my policy premium (RM###.##), and cease charging my bank account for payment of monthly premiums.

Thank you for your prompt attention to this matter.



Sincerely,



___________________________
( your name)
(your full adress) 

Jom baca tentang nombor 769 penarik rezeki di sini: 769 angka penarik rezeki

32 comments:

nazihah_9119 said...

salam..
sy ba setuju dgn aia insurans
sy nk batalkan policy..
tp da ckp dia akan bg policy selepas 30 hr bayaran premium pertama..
klau sy x byr..sy x dpt policy la kan..
tp dia kta kena byr kt bank bsn..
tp tgk2 byk org ckp aia deduct trus dr akaun bank..
tp sy x bg pon no akaun..
mcm ne dia leh tolak???
klau sy terminat bsn x nk bg dia deduct duit ok x??
sy student lg..
x de income nk byr..
sy pon main setuju je..
leh x cancel klau x de no policy??

huedza said...

Boleh cancel dan selagi kita tak terima surat atau dokumen polisi, pihak AIA tak boleh nak potong duit dari akaun kita. Namun, sekiranya kita sudah mendapat dokumen atau surat polisi dari AIA, kita masih boleh membatalkan polisi tersebut dalam masa 14 hari dari tarikh penerimaan surat polisi tersebut. :)

Unknown said...

saya nak tanye hanya hantar surat cancellation je?xpayah dokumen lain?confirmation acceptanceke sume no need eh.

Unknown said...

kalo da lama tk byar tak jdi hutang ke tu?

huedza said...

Hantar surat untuk batalkan polisi tu pun dah cukup. Pastikan dalam surat yang anda hantar disertakan dengan nombor polisi, nama penuh dan tandatangan anda. :)

huedza said...

felix Jauneh: sekiranya anda masih ragu2 untuk meneruskan polisi tersebut, lebih mudah jika anda membatalkannya. Takut kalau dalam akaun kita tiba2 pihak insuran cas sekaligus, bergantung kepada terma dan syarat polisi yang diambil.:)

Unknown said...

Salam.. Sy ada mnrima pngglan dr pihak aia 2 hr lpas.. Ye mnwarkan polisi ini, tp akaun bsn sy dh lama dh xaktif...ye sruh sy aktif kan, pas2 sy stuju je... Tp skrng sy ase nk batalkan polisi 2.. Cm mne ek?

Unknown said...

Wat mase ni sy msh lg blom aktifkan akaun bsn sy 2... Klu sy wat bodoh je, pihak aia bleh ambk pape tndakan ke atas sy ke?

Unknown said...

Terima kasih di atas contoh surat yang diberikan,untuk maklumat,baru2 ini,rakan saya mendapati ada kesan pemotongan wang(autodebit)tanpa kebenaran dari akaun maybank selama 2 bulan berturut2 sebanyak rm69 sebulan.Setelah membuat pemeriksaan dengan pihak maybank,didapati wang itu dipotong untuk insuran AIA,dan juga telah mengesahkan dengan pihak AIA,didapati ada polisi telah dibuat pada 2 bulan yang lepas,cuma persoalan saya bagaimana pihak AIA boleh membuat potongan wang dari akaun rakan saya tanpa sebarang kebenaran,polisi juga tidak dipos ke alamat rumah,harap sesiapa yang ada pengalaman boleh share.

Unknown said...

Saya pun ada dapat panggilan tu bberapa hari lepas, saya stuju la tapi belum mendapat pun dokumen polisi dari pihak insurans AIA mereka dah potong duit sebanyak rm76.80 melalui autodebit..nak call pn saya tak ada nombor mereka kerana semasa panggilan di buat hanya menggunakan private number...

Masa dia call tu bagitau dia dari airasia konon nak mintak butir2 pEribadi sehingga la tahap bila dia minta no kad bank tuk aktifkan AirAsia BIG Loyalty programme for free konon, saya pun bagi la..ngat kn betul la hanya urusan airasia saja, tapi bila tiba dia kata pasal insurans plk saya rasa da terkena oleh insurans, nak stuju ke tak tetap gak dia akan potong sebb dah ada butir2 kad saya dengan dorg...cuma tak puas hati time saya nak pakai duit tu tengok duit da kena potong, kata dalam sebulan ni tak sampai berapa hari da buat potongan..nak cancel pn tak bole sebb dokumen belum sampai lagi..

Mengenai AirAsia BIG Loyalty programm free tu saya apply sndri tak pula ada minta no kad bank waktu buat..and masa daftar online pun berjaya tandanya dorang tak daftarkan kad tu lagi..dari apa yang dia minta butir2 peribadi saya tu ngatkan dah didaftarkan pada hari tu.

Tunggu je la dapat dokumen tu baru cancel, bukan tak percaya dengan insurans ni tapi nak bayar bulan2 tu rasanya saya tak mampu sebab saya pun belum ada kerja..rasa terbeban la pula..

Edd Eddie said...

kann...korang pun jadi mangsa gak. mula-mula memang dia tawarkan itu ini, kelebihan dia. bila dia call, semua macam ok. sampai kita cakap setuju, then baru dorang cakap yang kita kena bayar bulan-bulan. kalau dah bekerja mungkin ok lah, tapi macam kita yang masih belajar ni, mana nak cari duit monthly untuk insuran tu, walaupun insuran tu baik untuk kita. Apa-apapun kena deal balik dengan family. Anyway, kalau tempoh penerimaan polisi saya 3 bulan yang lepas, masih boleh dibatalkan tak sekarang?

huedza said...

Edd Eddie: biasanya ikut syarat yang AIA bagi, kalau nak batalkan awal, lepas 2 minggu dapat polisis insurans tu, hantar balik polisi yang kita terima kepada pihak AIA, jadi diorang tak kenakan cas. Sekiranya lebih dari 2 minggu, pihak AIA akan potong duit dari akaun bank kita tiap2 bulan. Buat surat pembatalan dan mintak refund duit tu balik ... :)

Anonymous said...

mcm mana nak buat pembtaln klo number polisi takde?

huedza said...

Nombor polisi takde, maksudnya tak terima lagi surat polisi dari pihak AIA, jadi pihak AIA tak potong lagi lah dari akaun bank kan? klu dah dapat surat polisi tu nanti, pos balik surat polisi tu dalam masa 2 minggu...ini bermaksud kita taknak ambil insuran AIA...

kaaacit said...

helo... tadi saya pun dapat call juga. same thinglah dia cakap mula2,saya terpilih untuk ikut program airasia kalau tidak silap saya. so dia cakap punya cakap sampailah dia start tanya bank acc. saya bagi lah atm number tu. menyesal sgt. bila call bapa, dia sruh cancel dan tegur jgn bagi org ic number sewenang2nya dan dia juga suruh saya untuk membatalkan 'permohonan' itu.

saya ada cuba google number telefon yg dia bagi, memang confirm dari AIA. So, kalau saya cancel policy tu, mcammana dengan maklumat yg saya suda bagi terdahulu ?

huedza said...

GeoRell: Kalau awak dah cancel, mereka tak boleh dah potong duit dari akaun awak sampai bila-bila. Maklumat tu kira burn lah...lagipun, pada pendapat saya, AIA adalah syarikat yang ada reputasi. Mereka tak boleh guna maklumat kita untuk buat sesuatu yang tak elok.. :)

Ummi Natasha Ahmad said...

saya pun baru dpt panggilan AIA td petang.. slh sya x berfikir panjang waktu tu dan terus setuju.. saya cuba call customer service but dorang cuma open on working days.. so, skrg, possible x klu saya nak cancel policy tu bila sy kol mereka isnin dpan? sy masi bljr lg dan x mungkin la dpt byr semua tu..

huedza said...

Shasha cuba try call nombor telefon yang diorang bagi isnin ni and cakap yang shasha nak cancel policy tu..mane tau boleh...

Nami said...

salam. akak, saya tak dapat lagi surat n dokumen apa2, tapi tengok2 mereka dah deduct duit dari akaun saya. adakah saya sudah dikira mendapat insurans tu? saya nak batalkan, tapi sampai sekarang tak dapat lagi polisi tu

Unknown said...

boleh tak kalau kita pegi direct office aia untuk cancel?

Ana Maya said...

saya pun terkena gak . dia kol then saya dh terbagi no kad atm yang depan tu . now tgk tgk dia dah buat pemotongan pun . nak kol balik pun xtau nak kol siapa semua nak batalkan . polisi belum sampai lagi

Unknown said...

macam mn eh nak cancel?? saya pun rasa mcm ditipu. xdapat polisi nombor. memang xkan dapat ke

Simple & Creative said...

kalau lebih 14 hari kita hantar surat pembatalan polisi sahaja? atau surat pembatalan polisi sekali dengan polisi yang dia orang bagi?

Unknown said...

Kak, mcm mne sy nk batalkn polisi insurans sy. Allianz insuran.. Sy dpt call bln lps.. Then die bg sy policy contract.. Sbb sy setuju time tu mamai.. Pastu cmne nk batalkan.. Sy dah lh tak bekerja.. Parent yg bg duit tiap2 bln.. Akak tolong sy kak.. Kne hantar surat ker.. Mcm mne nk buat..

Unknown said...

salam sis, nak tya, refer to ur sample surat, " Please refund the unused portion of my policy premium (RM###.##)," cmne nk tau jum amount tu ye?? kita kena kira sndri drb duit tolak bulan2 start dr trikh polisi hidup ke?? mksud unused portion tu jum yg dia dah tolak dr bank ke???

sue @ watie said...

Saya x de ambl insurans.. saya ambil pelan saving dgn AIA.. mcm mna nk cancelkan dan claim blik yg saya byr selama ni

huedza said...

Surat pembatalan polisi tu tak perlu nak hantar dengan polisi sekali kecuali kalau kita sempat hantar surat polisi tu dalam masa 14 hari .

huedza said...

Paling mudah, call allianz insurans and tanya dia camne nak cancellan insurans tu. Kalau baru lagi, rasenye takde masalah nak mintak refund. But make sure that your reasons utk stopkan insurans tu kuat.

Unknown said...

Sya dah 5, blan join aia then sye byar sebulan je yg lebih tu agen dah byar ...sye dh dpat policy dan medical card tpi x gne lgi...sye nk cancle boleh tak?dan macam mna?sbb sye x boleh lgi mk byar sebb dah x keje

Bani Othman said...

Terima kasih diatas contoh cancellation letter,,,,,

Unknown said...

Kalau terus ke pejabat dia kena buat surat gak ke

mhusna88 said...

Saya baru je kene deduct harini first premium. Dah emel mintak cancellation sementara belom dapat policy. Harap2 bjaya. Ke saya boleh call customer service aia.

Post a Comment

Share

Widgets

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...