Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

Rezeki Anda

Search This Blog

Monday, February 25, 2013

Cara-cara Mengatasi Masalah Pembayaran Tiket Dengan Air Asia

Hi semua. Entri saya kali ni nak cerita tentang apa yang perlu dilakukan sekiranya anda telah membuat pembayaran tiket penerbangan AIRASIA tapi status pembayaran/payment adalah pending ataupun need payment?. Ini berdasarkan pengalaman saya sendiri kerana sebelum ni, dah berpuluh kali dah wat pembelian online tiket AIRASIA, berjaya tetapi pada suatu ketika, berlaku masalah tersebut.

Pertama sekali, pastikan anda telah mendapat booking numbor. Walaupun payment telah dibuat dan status payment masih pending atau onhold, anda pasti akan diberi nombor booking number menunjukkan bahawa anda telah membuat proses pembelian tiket tersebut. Contoh: AYR17W. Simpan no booking tersebut. Kemudian, masuk ke dalam laman web AIRASIA untuk membuat aduan. Anda boleh klik disini e-form AirAsia.

Dalam e-form ni, airasia akan sediakan tiga ruang untuk kita attach/kepilkan bukti pembayaran yang telah dibuat untuk membeli tiket airasia yang masih pending tersebut. Anda boleh attachkan borang bukti ticketing online dari Maybank2u, CIMBclicks atau mana-mana channel pembayaran yang anda pilih. Saya menggunakan Maybank2u untuk membuat pembayaran. Sekiranya anda tidak sempat membuat printscreen pada bukti pembelian tersebut, anda boleh tengok history transactions yang menunjukkan anda telah berjaya membuat pembayaran tersebut.Contoh:

Setelah selesai mengisi eform tersebut, Airasia akan terus menghantar email menyatakan bahawa pihak mereka telah menerima borang yang telah kita isi. Proses tersebut akan mengambil masa kurang dari seminggu untuk menyelesaikan masalah yang berlaku. Dalam masa 3-5hari, cuba cek MY BOOKING dalam laman web airasia yang anda telah login. Biasanya status booking tesebut akan bertukar menjadi COMFIRMED yang bermaksud payment anda telah berjaya. Untuk melihat status tersebut, klik modify/check-in button dalam my booking.Anda boleh meminta itinerary dari pihak AIRASIA dengan menekan butang resend itinerary dalam manage my booking tersebut. 

10 comments:

Anonymous said...

Assalamualaikum,tiket yang pending tu boleh cancel tak?. Kalau tak cancel jadi hutang ke?. Sebab insufficient credit dalam akaun bank.

huedza said...

waalaikumsalam, kalau tak silap saya, tiket yang pending tak jadi hutang. cuma, kadang kalau kita lambat buat pembayaran, harga tiket akan naik bila-bila masa. walaupun waktu tu kita dah dalam proses pembayaran. Harap dapat membantu ;)

Unknown said...

Assalamualikum..nk tnye kn..macam mne klau teket kte sudah booking tpi status kewarganegaraan 2 salah..apakah kte perlu buat untuk tukar name negara ye? Harap dapat membantu :(

Unknown said...

Assalamualaikum
Saya nak tanya macam mana dengan booking yg confirmed tp ada notis keluar mcm ni :
"ERROR : Case number xxxxx this booking has negative balance. "
Macam mana ya nak selesaikan?

ZIETA said...

Hai..saya mngalami mslh yg same..pyment telah dibuat tp msih need payment..

Nak call airasia isnin-jumaat je..

Arini saye gune kaedah mcm awak..saye dah trima email..cuma tggu panggilan dri piha airasia..tq mmbantu..harap call scpt mgkin..

ZIETA said...

Hai..saya mngalami mslh yg same..pyment telah dibuat tp msih need payment..

Nak call airasia isnin-jumaat je..

Arini saye gune kaedah mcm awak..saye dah trima email..cuma tggu panggilan dri piha airasia..tq mmbantu..harap call scpt mgkin..

zack said...

sy nk tnye kenapa sy buat booking tp sllu x mnjadi..ble dh smpi proses payment proses.akan kluar pkataan 'HARAF MAAF KAMI SEDANG MENGHADAPI MASALAH...SILA CUBA SBENTAR LAGI'
mslh pd sy?@mslh pd sistem booking airasia 😞
tlg bntu sy...dh smgu mcm ni

Anonymous said...

muhammad zikri : cuba try booking guna AirAsia Mobile App .. ataupun cuba kol terus hotline diorang .

Adzfar's Baby N Kids Dreamworld said...

Mcm mana kalau kita dah buat double payment disebabkan masalah sistem.di mana kita ingatkan bayaran yg pertama belum disahkan dan kita buat semula bayaran. Dan terjadilah double payment. Bolehkah payment yg ke 2 direfund?

Unknown said...

Hai.. Nak tanya, sya suda book flight.. Tp payment belum lg sya buat.. Tiket tu sya bole cancel?

Post a Comment

Share

Widgets

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...