Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

Rezeki Anda

Search This Blog

Wednesday, May 18, 2011

Cara-cara untuk menghentikan sendawa (Discovery Channel)

Terdapat beberapa cara untuk menghentikan sendawa. Terdapat beberapa sebab mengapa berlakunya sendawa. Misalnya, sensitif dengan kejutan, perubahan hormon, masalah personaliti dan banyak lagi. Di sini, saya akan membincangkan tentang beberapa langkah untuk menangani masalah sendawa yang berlaku ketika anda diluar rumah atau pada situasi yang tidak dijangka seperti mana yang ditunjukkan di dalam rancangan "The Worst Case Senario" dalam saluran Discovery Channel.

1. Sekiranya anda membawa bekalan air di dalam botol, gunakan air tersebut untuk berkumur. Berkumur untuk beberapa minit dan lihat kesannya. Adakah sendawa anda sudah berhenti? Tidak? Ok,kita pergi ke langkah seterusnya.
2. Makan gula satu sudu dan kemudian minum air. Makan gula disini dipercayai mampu melegakan kerongkong anda. Cuba makan 1 sudu makan gula seperti anda makan ubat. Adakah sekarang sendawa anda  sudah berhenti? Masih sendawa?Baiklah, kita pergi ke langkah seterusnya.
3. Makan mentega kacang. Mungkin ia berkesan dan mungkin tidak. Tapi, apa salahnya mencuba? Ambil satu sudu mentega kacang dan makan. Ok, adakah sendawa sudah semakin berkurangan atau berhenti? Masih tidak berhenti? Baiklah, kita cuba langkah lain.
4. Ambil sekeping beg kertas atau beg plastik yang tidak bocor. Sekarang, cuba hembus atau tiup beg tadi. Ulang sehingga tiga kali. Langkah ini bertujuan untuk membuka saluran diafragma dan membolehkan udara masuk ke jantung dengan baik. Sekarang, adakah sendawa anda sudah berhenti? Masih berlaku? Baik, cuba langkah yang terakhir.
5. Pegang Beg kertas atau beg plastik yang masih mengandungi angin/ udara yang anda telah tiup tadi. Sekarang, letupkan beg tersebut. Dah berhenti? Tahniah! Sendawa masih berlaku? Cuba lagi dan selamat mencuba. :)

0 comments:

Post a Comment

Share

Widgets

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...